De nadruk in mijn aanpak van faalangst ligt op het geven van inzicht in hoe faalangst kan ontstaan en wat je eraan kunt doen. Daarbij maak ik onder meer gebruik van de praktische en effectieve methodiek ´Lefgasten´. Een aanpak van faalangst die uitgaat van de leefwereld van jongeren.
Na een inventarisatie van de obstakels die een jongere ervaart, is het belangrijkste uitgangspunt om uitleg te geven over wat er in je lichaam gebeurt als je stress ervaart. Het gedrag dat daaruit voortkomt, behandelen we en daar komt altijd het punt van herkenning. Vanuit die herkenning gaan we werken aan herstel door middel van theorie gekoppeld aan praktische oefeningen die in het dagelijkse (school-) leven uitgevoerd kunnen worden.
Vaak spelen er meerdere aspecten als het niet lekker loopt op school: negatieve en onzekere gedachten over de eigen prestaties, gebrek aan overzicht en planning en soms ook sociale onzekerheid. Ik kijk naar de leerling/student als geheel en probeer samen met hem/haar oorzaken te vinden en oplossingen te bedenken. Daarbij maak ik gebruik van diverse methodieken zoals Teken je gesprek, Voice Dialogue, Zelf oplossingen bedenken.
´.